• Moederdag actie!
  • 50% korting op DUO-coaching
  • OP=OP
  • Slechts 5 plekken beschikbaar.

5 tips voor meer beweging

Gepubliceerd op 1 oktober 2020 om 07:31

Beweging, het is een beetje een 'ding' in onze huidige maatschappij. Veel mensen doen zittend werk, nemen de auto naar dat werk en laten de boodschappen bezorgen. Twee keer per week haasten we ons naar de sportschool/het voetbalveld/het zwembad en we hebben het gevoel dat we ontzettend goed bezig zijn. Maar helaas kun je met een paar keer sporten de negatieve effecten van het vele zitten niet zo makkelijk ongedaan maken.

 

Begrijp me niet verkeerd, super goed als je je in je drukke leven ook nog eens weet te motiveren om te gaan sporten! En zeker niet mee stoppen natuurlijk. Maar het is ook belangrijk om in het dagelijks meer te bewegen. En dit hoeft echt geen heftige bootcamp te zijn, maar gewoon even een wandeling of een stukje fietsen. En dat dan elke dag. Hoe doe je dat?

 

Hier zijn mijn 5 tips voor meer beweging!

 

1) Wandel! Wandelen is een fantastische manier om meer te bewegen. Iedereen kan het en het kan overal. Als je tijd hebt, wandel dan even een half uurtje na het avondeten. Neem je hond, je vriend, vriendin en kinderen gewoon mee. Lukt dat niet, wandel dan naar de supermarkt of als het kan naar werk. Ook geen optie? Stap een halte eerder uit als je met het OV naar je werk reist of parkeer wat verder weg. Of ga tijdens je lunchpauze even een blokje om.

 

2) Fiets naar je werk. Laat die auto staan, dat is beter voor jezelf en voor het milieu. Zeker als je binnen 15km van je werk woont is fietsen een geweldig alternatief voor jezelf en de rest van de wereld. Vind je het idee te intimiderend? Begin dan met 1x per week te fietsen en breid het uit als je eraan toe bent.

 

3) Neem de trap. Overal waar je een lift tegenkomt. Pak. De. Trap. Vind je het een beetje overdreven om naar de 14e verdieping te gaan met de trap? Neem de trap zover je kunt en pak dan de lift. Geloof me, het wordt echt al snel makkelijker. Het is een kwestie van volhouden!

 

4) Zoek een sport die je leuk vindt. Vind je het lastig om regelmatig te sporten? Moet je jezelf elke keer weer motiveren om te gaan? Misschien is het dan niet de juiste sport voor jou. Iedereen heeft wel eens geen zin om te gaan sporten en heeft dan een schop onder de kont nodig. Maar als je zo weinig zin hebt dat je te weinig echt gaat sporten, zoek dan iets anders! Er zijn zoveel sporten er is echt iets wat bij jou past. En eigenlijk overal kun je wel gratis een keertje (of twee) mee trainen. Neem je voor om de komende periode 3 nieuwe sporten uit te proberen en ga ervoor!

 

5) Zet doelen voor jezelf, koppel er een beloning aan en maak het zichtbaar. Wil je meer wandelen? Koop een stappenteller (of gebruik die op je telefoon) en stel een doel in. 10.000 stappen per dag is een mooi streven en past bij een fitte levensstijl.

Ga je fietsen? Bedenk een doel en hou je eraan. Dat kunnen km's per week zijn (dit kun je bijvoorbeeld bijhouden met Strava) of aantal keer per week naar het werk fietsen. Als je een doel bedacht hebt kun je er een beloning aan koppelen. Heb je een week lang je doelen gehaald? Beloon jezelf met een fijn tijdschrift, een boek, een uurtje voor jezelf in bad, wat jou ook maar motiveert. Een maand lang je doelen behaald? Misschien is het tijd voor die mooie nieuwe broek of een lekkere lunch met een vriendin. Wat het ook is dat jou motiveert om een maand lang je doelen vol te houden. Oh en niet vergeten, laat wat ruimte voor jezelf om te 'falen'. Wil je 10.000 stappen per dag lopen en haal je dat 6 van de 7 dagen? Dan is dat ook een succes! Dat zijn waarschijnlijk al 6 dagen meer dan voor je dit nieuwe doel voor jezelf stelde.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.