• Moederdag actie!
  • 50% korting op DUO-coaching
  • OP=OP
  • Slechts 5 plekken beschikbaar.

Zelfcompassie voor succes

Gepubliceerd op 12 april 2021 om 08:30

Zelcompassie of #selflove is belangrijk. En niet zo'n klein beetje ook!

Toch hebben we er nogal wat moeite mee. Want we vinden vaak dat we heel veel moeten en stellend daarbij enorm hoge eisen aan onszelf.

 

Voordat we het hebben over zelfcompassie wél is, wil ik even bespreken wat zelfcompasie NIET is, want er bestaan veel misverstanden over.

 

Zelfcompassie is niet:

❌ Jezelf een vrijbrief geven om maar wat aan te modderen

❌ Luiheid

❌ Een teken van zwakte

 

Zelfcompasie is wel:

✅ Jezelf behandelen. zoals je ook een ander zou behandelen

✅ Begrip hebben voor je eigen gevoelens en je process

✅ Taal gebruiken tegen jezelf die je ook zou gebruiken voor een vriendin

 

Voorbeeld 1:

Je wilt graag gezonder leven en besluit te stoppen met het eten van suiker. Fantastisch! Na dag 1 ben je super trots op jezelf. Lekker bezig! Dag 2 is moeilijker, je hebt hoofdpijn en je hebt geen energie. Dag 3 heb je echt een dip en je grijpt naar een chocoladereep. Fysiek voel je je even beter, maar mentaal heb je het nu nog moeilijker. De gedachtes die je hierover hebt klinken waarschijnlijk ongeveer als:

 

💔 Stom, stom stom dat ik die chocolade gegeten heb
💔 
Ik ben ook zo zwak. Iemand anders zou het vast wél volgehouden hebben
💔 Het gaat me nooit lukken, ik heb ook totaal geen discipline
💔 Ik ga mijn doel nooit bereiken,  het is te moeilijk, ik ben een mislukking
💔 Laat maar, ik geef het op

 

Voorbeeld 2:

Je beste vriendin wil graag gezonder leven en besluit te stoppen met het eten van suiker. Fantastisch! Na dag 1 is ze super trots op zichzelf. Lekker bezig! Dag 2 heeft ze het moeilijker, ze heeft hoofdpijn en geen energie. Dag 3 heeft ze echt een dip en ze grijpt naar een chocoladereep. Fysiek voelt ze zich even beter, maar mentaal heeft ze het nu nog moeilijker. Ze belt je op. Wat zeg je tegen haar? 

 

💕 Oh nee, ik snap dat je hiervan baalt. Maar dit is nieuw voor je, het hoeft niet in één keer goed te gaan. Ga gewoon verder waar je gebleven was
💕
Oefening baart kunst, hou vol, het gaat je vast lukken
💕
Je bent juist zo goed bezig! Focus op de 54 uur dat het wél heel goed ging en niet op dat kwartier dat het even "mis" ging
💕
Het is nu gebeurd, ik snap dat je dat jammer vindt, maar een schuldgevoel gaat je niet helpen. Je weet nu dat toegeven aan je trek je ook geen beter gevoel geeft. Dus zie het als een belangrijke les!
💕 
Misschien kunnen we even gaan wandelen? Dan kun je je hart even luchten en zijn we meteen even fijn in de buitenlucht. 

 

Zie je het verschil? Vóel je het verschil? Na welke opmerkingen denk je dat je jezelf sneller zult herpakken én dus resultaten zult boeken en zult groeien?

Natuurlijk geldt dit niet alleen voor leefstijl veranderingen. Dit geldt voor alles wat je doet. Een beetje zelfcompassie is zo gek nog niet.

Wees aardig voor jezelf, respectvol en zorg voor jezelf, precies zoals je ook voor zoveel andere mensen zorgt. 


Waarin mag jij milder voor jezelf worden?

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.